۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
تعداد بازدید: ۲۲۱۰۱۲
دبیر کارگروه آب و محیط زیست کمیته کشاورزی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در ایران رد پای اکولوژیک ۱۷ ماه است به این معنی که به دلیل اثر مخرب انسان بر زمین، در ایران ۱۷ ماه زمان نیاز است که غذای ۱۲ ماه مردم تهیه شود، این یک فاجعه است و هر روز این رقم بیشتر می‌شود.
کد خبر: ۳۳۹۵۶

رد پای اکولوژیک در ایران۱۷ ماه است| فاجعه اتفاق خواهد افتاد و دیگر قابل جبران نیست

 

27 سال تا مهاجرت بزرگ ایرانیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خطوط، دبیر کارگروه آب و محیط زیست کمیته کشاورزی مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به مهاجرت بزرگ ایرانیان تا سال ۲۰۵۰ هشدار داد. پیش از این نیز فعالان آب و محیط زیست نسبت به وضعیت منابع آبی و حتی خاک کشور هشدار داده بودند. به باور اغلب کارشناسان ایران دچار ورشکستگی آب شده است. به باور همه آن‌ها در شرایط بحرانی قرار داریم. این موضوع در مورد وضعیت منابع خاکی نیز صدق می‌کند.
در این باره محمد بازرگان، دبیر کارگروه آب و محیط زیست کمیته کشاورزی مجمع تشخیص مصلحت نظام  گفته است، مشکلات آب و خاک کشور فاصله چندانی تا تبدیل شدن به بحران ندارد. در صورت ادامه وضعیت کنونی، تا سال ۲۰۵۰ مردم از استان‌های جنوبی مجبور به مهاجرت به استان‌های شمالی‌تر می‌شوند و این مهاجرت موجب تشدید مشکلات برای بخش دیگری از سرزمین می‌شود و ما به جایی خواهیم رسید که دیگر جای خواب برای انسان نیست، چه برسد به غذا!

او با انتقاد از نگاه دولت‌ها بر مدیریت منابع آبی کشور افزود: با توجه به قانون توزیع عادلانه آب، قانون جامع آب و دستورالعمل‌ها و صورت‌جلسات، مدیریت منایع آبی با دولت است، اما تفکر آن‌ها در سال‌های اخیر حکمرانی و مالکیت بر آب بوده است.
بازرگان ادامه داد: وقتی دولت‌ها خود را مالک منابع بدانند، هرطور بخواهند رفتار می‌کنند، بدون اینکه جایگاهی برای پاسخگویی قائل شوند. به گفته بازرگان، در کشور ۶۰۹ دشت وجود دارد که از میان آن‌ها ۴۳۰ دشت وضعیت فوق بحرانی دارند که از میان دشت‌های فوق بحرانی در ۱۳۰ دشت دیگر آبخوانی وجود ندارد.

رد پای اکولوژیک در ایران۱۷ ماه است| فاجعه اتفاق خواهد افتاد و دیگر قابل جبران نیست

او افزود: ما در ۱۵۰ سال گذشته ۵۰ میلیارد مکعب منابع آب زیرزمینی خود را ازدست داده‌ایم و این به معنی از دست رفتن ذخایر آبی برای آیندگان است.
بازرگان عملکرد وزارت نیرو در سال‌های اخیر را نیز به‌شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت: براساس تفکر حاکمیت دولت بر آب، وزارت نیرو در دولت‌های مختلف هیچگاه خود را ملزم ندانسته که به‌طور شفاف اطلاعات مدیریت منابع و مصارف را ارایه دهد.

بازرگان معتقد است؛ در سال‌های اخیر وزارت نیرو در حوضه‌های مهم آبریز اشتباهات بزرگ و فاحشی کرده است. او همچنین با اشاره به شرایط نگران‌کننده «ردپای اکولوژیک» در ایران اظهار کرد: در ایران رد پای اکولوژیک ۱۷ ماه است به این معنی که به دلیل اثر مخرب انسان بر زمین، در ایران ۱۷ ماه زمان نیاز است که غذای ۱۲ ماه مردم تهیه شود، این یک فاجعه است و هر روز این رقم بیشتر می‌شود.

بازرگان افزود: اگر به راهکار‌های کارشناسان برای گذر از بحران توجه شود، شاید در ۲۰ سال آینده امکان گذر از بحران را داشته باشیم در غیر این صورت فاجعه اتفاق خواهد افتاد و دیگر قابل جبران نیست.

/اعتماد.

برچسب ها: #سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور نشست خبری رسانه ملی رئیس جمهور ایران رئیس جمهوری
ارسال نظر
آخرین اخبار